Geschreven door administratiekantoor A&A Administratie in Groningen

U heeft een afspraak gemaakt met een mogelijke opdrachtgever (mo).  Ervaring of niet, het blijft spannend. Waar moet u aan denken?

De voorbereiding:

  • Maak een lijstje wat u bij u moet hebben. Bijvoorbeeld: bril, pen, laptop, contract;
  • Neem voor de zekerheid ook een printje mee van het adres van uw mo;
  • Maak een ander lijstje met wat u allemaal wilt bespreken. Dit voorkomt irritaties in een later stadium;
  • Ga op tijd naar bed.
  • Poets uw tanden! (een witte tong altijd goed schoonmaken). Neem een pepermuntje mee. Een slechte adem is funest voor het gesprek.

Het gesprek:

  • Breek het ijs: Start het gesprek met humor of iets persoonlijks. Een gesprek ontspannen starten zorgt voor een hogere gunfactor. Vertel iets over uzelf of een hobby en toon interesse in uw mo.
  • Uw mo niet uit laten praten: U wilt graag de opdracht hebben. In uw enthousiasme laat u uw mo niet uitpraten. Het is erg frustrerend om onderbroken te worden en weer te moeten luisteren naar de kracht van de ander. Het gesprek is een wisselwerking van vraag en antwoord, van vertellen en luisteren!
  • Vertellen hoe geweldig u bent: U verteld veel te uitgebreid over uzelf en hoe goed u bent en hoe verkeert uw concurrenten zijn. Dat soort ellenlange verhalen zit u toch ook niet op te wachten?
  • De mo heeft u nodig: omdat u iets kan wat uw mo niet kan of wil doen. Uw mo verwacht dus iets van u. Het is belangrijk om deze wensen goed in kaart te brengen en deze te bespreken en met passende oplossingen te komen.
  • Creëer de gunfactor: U krijgt uw opdracht als uw mo u die opdracht gunt. Deze is afhankelijk van u als persoon, in combinatie met uw kennis en kunde en het tarief. Zorg voor een goede mix van persoonlijke en zakelijke redenen. Opscheppen over uw successen kan averechts werken.

Ik hoop van harte dat u uw acquisitiegesprek met deze tips kan verbeteren. Administratiekantoor A&A Administratie wenst u veel succes!

No Comments Yet.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.