Geschreven door administratiekantoor A&A Administratie in Groningen

Ik help u graag om uw onderneming gezond te houden. Daarom heb ik voor u een aantal tips die u gemakkelijk kunt toepassen. Alles staat of valt natuurlijk met het feit dat u omzet moet halen. Doe er uw voordeel mee!

 

Uw privé inkomsten en uitgaven vormen de basis voor een gezonde onderneming. Want hoe verleidelijk is het niet om geld over te maken van uw bedrijfsrekening naar uw privérekening. Houd voor de aardigheid eens een kasboekje bij over laten we zeggen twee maanden. Het geeft inzicht in uw uitgavenpatroon en waar u gemakkelijk geld kunt besparen zonder dat u het gevoel krijgt dat u er heel veel op achteruit gaat. Heeft u privé minder geld nodig dan is dat goed voor uw onderneming. Maak daarom elke maand, via automatische overschrijving een vast bedrag over. Moet u dan extra geld uit de onderneming halen, dan kan dat een waarschuwing zijn dat u privé teveel geld uitgeeft.

Belastingdienst afdracht: Stort ongeveer een derde van uw inkomsten op een bedrijfsspaarrekening. Hiermee kunt u onverwachte rekeningen van de belastingdienst betalen (niet zijnde de BTW afdracht).

Betalingstermijn: Veel bedrijven hebben betalingsproblemen. Kreeg u vroeger uw rekeningen binnen een maand betaald, tegenwoordig is dat soms wel twee maanden! Met name in de vakantieperiode: Bedrijven moeten hun werknemers vakantiegeld uitbetalen en kunnen daardoor uw rekening niet meer betalen. Maar ook ZZPérs willen op vakantie en besluiten het geld voor hun vakantie te gebruiken i.p.v. u te betalen. Zorg er daarom voor dat u uw betalingstermijn niet te lang maakt. Zo kunt u eerder actie ondernemen.

Meer inkomsten: Lagere inkoopkosten is de eerste winst. Daarnaast zijn veel zelfstandigen niet goed op de hoogte van een hoger (marktconform) uurtarief. Houd uw oren en ogen dus goed open!

Risicospreiding: Hoe meer opdrachtgevers u heeft hoe minder u in de problemen komt indien er een wegvalt! Een goede regel hierbij is de zogenaamde 80-20% regel. Dit houd in dat een opdrachtgever maximaal 20% van uw inkomsten mag opleveren. Lastig in de praktijk, zeker als u starter bent! Toch is het goed dat u deze regel wel in gedachten houd.

Financieel plan: Houd altijd uw inkomsten en uitgaven in de gaten, zodat u tijdig kunt ingrijpen. Een buffer op uw bedrijfsspaarrekening voorkomt dat u direct in de problemen komt bij tijdelijke tegenvallers. Zorg daarom ook altijd voor een aparte zakelijke rekening.

Bespaar op uw boekhouder: Voorkom dat uw boekhouder veel mutaties moet verwerken. Als u bijvoorbeeld iedere keer voor een tientje iets koopt, in plaats van gelijk € 100,- scheelt u dat al gauw € 10,-! Dat werkt namelijk zo:  Met uw aankoop krijgt u een factuur. Dus uw aankoop wordt in het inkoopboek geboekt: Naam schuldeiser, het totale bedrag, bedrag BTW, de kosten. Daarna komt het Bankboek aan de beurt: er wordt geboekt: betaling aan de schuldeiser en de verlaging van het banksaldo. Met elkaar best veel mutaties. Dus als dit één keer wordt geboekt in plaats van tien keer scheelt dat veel tijd en dus kosten!

Een scheiding tussen uw privé rekening en uw zakelijke rekening is niet alleen goed voor uw overzicht, uw boekhouder moet alles boeken. Met een zakelijke rekening zijn er minder privé mutaties.

                          

 

Zorg voor een gezond banksaldo:

Goede relatie met uw opdrachtgever: Uw opdrachtgever moet zich betrokken voelen met uw bedrijf. Bel bijvoorbeeld uw opdrachtgevers regelmatig op. Het zorgt ervoor dat uw opdrachtgever het vervelend vind om u niet op tijd te betalen. Is een factuur verlopen, stuur dan een vriendelijk herinneringsbriefje. (tip: hou een lijstje bij met wie u contact heeft gehad op welke datum).

Deelfacturen: Probeer grote facturen te voorkomen. Ga met uw opdrachtgever in gesprek en spreek af om via deelfacturen te werken. Vaak geven grote leveringen in tijden van economische tegenwind meer problemen dan meer kleinere leveringen. Dit geld voor goederenstromen maar ook voor financiële stromen. Wanneer u wordt bevoorraad door meerdere kleine partijen, kan alles vaak wel doorgaan. Dit geldt ook voor financiën. Kleine facturen zorgen er voor dat uw positieve geldstroom door blijft gaan. Het is beter dat een project in delen wordt betaald, dan dat een factuur langdurig voor 100% open blijft staan.

Kom direct in actie: Rekening niet betaald? Stuur uw opdrachtgever binnen 2 dagen een vriendelijk herinnering per e-mail. Wordt er niet betaald, stuur dan een wat pittiger e-mail. Indien u na drie tot vijf dagen geen reactie heeft ontvangen, is het goed om uw opdrachtgever even te bellen voor bindende afspraken. (tip: leg alles wel goed uit en denk ook aan de goede relatie met uw opdrachtgever)

Overname?: Let op bij directiewisselingen en overnames. Er wordt namelijk graag met de cijfers gerommeld om deze op te poetsen. Men ontvangt vaak een (jaarlijkse) bonus.

Geef korting: Geef een betalingskorting van bijvoorbeeld 2% als er binnen 14 dagen wordt betaald. (Tip: Verhoog je factuur wel eerst met 2%)

Kredietwaardigheid: U kunt de kredietwaardigheid en het betaalgedrag van een nieuwe opdrachtgever vaak checken via uw bank of een kredietinstelling. Dit kost vaak een paar honderd euro. Afhankelijk van de grote van uw opdracht kan dit een financieel fiasco eventueel voorkomen.

Vooruitbetalen: Probeer met name consumenten zoveel mogelijk vooruit te laten betalen. Wettelijk hoeft een consument maar een deel aan te betalen. Maar als ze slechts een deel willen betalen kunt u daar extra kosten voor rekenen. Zo kunt u het eindbedrag net zo hoog maken als de aanbetaling.

Schakel een incassobureau in: U kunt tegen geringe kosten een jaar abonnement op een incassobureau nemen. Als de factuur na twee herinneringen niet wordt betaald gaat deze naar het incassobureau. Dan volgt de betaling meestal spoedig.

Automatische incasso: Maak bij een betalingsregeling gebruik van de automatische incasso. Schort de werkzaamheden op bij het niet nakomen van de betalingsafspraken. Maak dit goed duidelijk aan uw opdrachtgever en doe dit dan ook daadwerkelijk.

 

Denk er aan: “Een niet betalende klant is eigenlijk helemaal geen klant!

No Comments Yet.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.